BREATHWALK


Breathwalk är en utveckling av kundaliniyogan, där yogan förs ut i naturen och görs till fots. Breathwalk har många hälsogivande effekter och är ett enkelt, naturligt och effektivt sätt att må bra.

Breathwalk påverkar kondition, cirkulation, hormonbalans, hjärtrytm, lungkapacitet och emotionell balans positivt. Kombinationen av olika andningstekniker, gång och medveten uppmärksamhet ger klarhet och lugn.

Genom att balansera upp kroppen och öppna upp bröstet avlastar breathwalken kroppen och ger lättnad åt ansträngda muskler och leder. Övningar för rygg och bröst underlättar andningen och ger en friskare rygg. Syresättningen och cirkulationen i kroppen ökar vilket påverkar hela kroppen positivt. Andningsövningarna ger bättre lungkapacitet och påverkar humöret. Långsam djupandning sänker nivån av stresshormoner i kroppen.

Breathwalk involverar alla delar av vår kropp och av vårt sinne. Uppvärmande övningar, mjuk promenad med olika andningsmönster kopplade till stegen och riktad meditativ uppmärksamhet ger fördjupade effekter av träningen. Ofta upplever du redan första gången du gör en breathwalk att stresskänslor minskar och att du får förbättrad andning och bättre synskärpa. Studier visar också att en 30-40 minuters promenad varje dag kan bota depression.

Genom att balansera upp kroppen och öppna upp bröstet avlastar breathwalken kroppen genom att ge lättnad åt ansträngda muskler och leder. Långsam djup andning aktiverar det parasympasiska nervsystemet som ger lugn, sänker nivåer av stresshormoner och ger mer av hormoner för välbefinnande. Mantran och fokus ger mentalstabilitet och gör det enklare att släppa tankar som försvårar avslappning.

Breathwalk löser upp spänningar och mönster inom oss. Precis som känslor påverkar andetag, kroppshållning och tex hörsel och syn, kan vi med hjälp av förbättrad andning, justerad kroppshållning och olika fokuspunkter påverka våra känslor med hjälp av medveten fysisk aktivitet. Genom andningen och specifika rörelser når vi delar av nervsystemet och körtelsystemet som vi inte annars medvetet kan påverka.


Vad innebär ett Breathwalkpass?

En breathwalk varar oftast i ca 60 minuter. Den är indelad i flera moment.
Gångtempot varierar. Det är viktigare att lära sig synkronisera andetaget med stegen än att ha ett högt tempo. En skön promenadtakt blir oftast det naturliga tempot.

1. Väcka kroppen och stilla sinnet
Breathwalken inleds med övningar för att väcka kroppen och fördjupa andningen
Först andas vi långa, djupa andetag för att fördjupa och expandera andetaget.
Övningarna som följer värmer upp kroppen, öppnar upp bröst och stillar sinnet för att få närvaro under breathwalken.

2. Balansering
Vi går, finner vår rytm, känner in kroppen, korrigerar ställningen och gången i några minuter.

3. Breathwalk intervaller
Breathwalken görs till olika andningsmönster i intervaller. Vi växlar mellan långa andetag och promenad med gång där stegen och andetagen synkroniseras.
Andningen sker genom näsan. Olika andningstekniker ger olika effekt. Större del inandning än utandning tex ger större energi, ökar blodcirkulationen och ger ett starkt hjärta. Större del utandning ger mer lugn, minskar ilska, renar och ger perspektiv.

4. Stretch
Vi gör stretchövningar för att sträcka ut musklerna och för att distribuera den energi vi skapat ut i hela kroppen

5. Inre breathwalk
Breathwalken avslutas med en meditativ övning för att bära lugnet och stillheten med oss under resten av dagen.


CHANDRA*KY UNDER CORONAVIRUS TIDER
Chandra*KY kommer att hålla öppet så länge någon av lärarna vill hålla klasser.
Här kommer att finnas uppdaterad information till alla från kursansvariga. Skrolla ner!

Jag vill noga och med kraft betona att detta förutsätter att du som kommer till kursen eller lokalen är frisk, inte visar några symtom och har inte varit utanför Gotland eller varit i kontakt med någon som varit på resa utanför Gotland de senaste tre veckor! För allas bästa och säkerhet och för att kunna hålla öppet!
Vidare kom ihåg:
- att se till att hålla dig hemma om du är i riskzonen
- att inte komma till lokalen om de känner sig minsta sjuka
- att hålla den rekommenderad handhygien
- att ta med dig egen matta och filt om du känner för det

Jag är trygg i att vi alla är förnuftiga och ser framför mig ingenting annat än att vi tillsammans kan ta oss igenom detta med något positivt att ta med oss vidare!

Ta hand om dig! Tvätta händerna! Va gla'!

Med mycket kärlek och värme!
//Mella

KURSER PÅ CHANDRA*KY
FRIGÖRANDE DANS
torsdagen den 2 april och fram till och med 14 maj kl.18.00.

Vecka 15 är det påskvecka och då är det uppehåll för KUNDALINIYOGA.

Kundaliniyoga onsdagen den 1 april och kommande onsdagar inställt tills vidare.

MAMMA FitCLUB pass är inställt tills vidare.

MAMMA FitCLUB på CHANDRA
Nu erbjuder jag Coreträning och funktionell träning för mammakroppen på CHANDRA!

Snart är det dags! Kursstart för Mama FitClub den 10 januari, coreträning för mammakroppen.

Jag guidar dig till hur du på ett lugnt och hållbart sätt får tillbaka din energi och styrka efter graviditeten.

Varje kurs är fyra tillfällen och kostar då 200 kr. Önskar du träna vid enstaka tillfällen kostar varje tillfälle 100kr.
Följ länken för anmälan: https://simplesignup-se/event/160725

NYTT SWISHNUMMER!
Hej! Jag har fått ett nytt nummer till Swish för betalningar av kundaliniyogakurser och drop in!

Swisha till 123 400 62 92

Kram!!//Mella

OM PARKERING!
Tänk på att det kan ibland vara svårt att hitta parkeringsplatser intill centret. Om det saknas lediga parkeringsplatser runt centret finns det gott om platser vid Sängjätten, minst 20 st. Det är bara 2 minuters promenad från parkeringen vid Sängjätten till centret. Gå in Bryggargatan 17-35 därefter genom en liten park mellan husen och så kommer du ut på lilla parkeringen vid centret på Korgmakargatan.