frigörande dans i mindfulness


Den frigörande dansen är motion för kropp och själ. Den kan vara så mycket: meditation i rörelse, härlig glädjedans, ett sätt känna in sin kropp och att hitta tillbaka till sig själv. Det finns inget rätt eller fel i den frigörande dansen, inga steg att följa och det går att dansa oavsett din ålder, din rörlighet, din kondition. I dansen får hela du plats, precis som du är.

Alla kan dansa, men det är bara du som kan dansa din dans!
I den frigörande dansen har du möjlighet att vända blicken inåt, att låta din kropp få leda dig. Din kropp är vis, den vet vad du behöver och genom att följa den i dansen blir du närvarande och fri att vara den du är.

Vi är så vana att ständigt vara uppmärksamma utåt, mot omvärlden och att ta in stora mängder av information. Då kan det vara svårt att samtidigt känna av sig själv. I dansen får du den möjligheten. Därför dansar du ofta med slutna eller halvslutna ögon, för att träna uppmärksamheten inåt.

Den frigörande dansen handlar om att låta kroppen leda dig – att ge den din uppmärksamhet – och när du gör det får kroppen möjlighet att förlösa spänningar och lagrade känslor. Dansen renar och leder hem – ända hem till nuet och till vårt naturliga tillstånd av glädje.

Praktiskt går det till som så att inspiratören (ledaren) väljer musik och kommer med förslag, dvs hon/han leder/inspirerar gruppen och du leder dig själv. Ofta börjar vi med en kroppsdans, där du får möjlighet att ge dina kroppsdelar extra uppmärksamhet och på ett lekfullt, lyssnande sätt bli varm i kroppen. Sedan följer rörelserytmerna, som bl.a. hjälper dig att vidga dina rörelsemönster.

Dansen avslutas oftast med en avslappning och du rekommenderas alltid att dricka mycket vatten när du dansar.

Frigörande Dans är
Glädje och frihet,
kraftfullt och härligt
men också stilla och avslappnande
- som en meditation i rörelse!

Ledare är Anne Hargeson, frigörande dansinspiratör utbildad vid Frigörande Dans Akademin. Har du frågor, ring mig gärna på 070-625 66 93.

CHANDRA*KY UNDER CORONAVIRUS TIDER
Chandra*KY kommer att hålla öppet så länge någon av lärarna vill hålla klasser.
Här kommer att finnas uppdaterad information till alla från kursansvariga. Skrolla ner!

Jag vill noga och med kraft betona att detta förutsätter att du som kommer till kursen eller lokalen är frisk, inte visar några symtom och har inte varit utanför Gotland eller varit i kontakt med någon som varit på resa utanför Gotland de senaste tre veckor! För allas bästa och säkerhet och för att kunna hålla öppet!
Vidare kom ihåg:
- att se till att hålla dig hemma om du är i riskzonen
- att inte komma till lokalen om de känner sig minsta sjuka
- att hålla den rekommenderad handhygien
- att ta med dig egen matta och filt om du känner för det

Jag är trygg i att vi alla är förnuftiga och ser framför mig ingenting annat än att vi tillsammans kan ta oss igenom detta med något positivt att ta med oss vidare!

Ta hand om dig! Tvätta händerna! Va gla'!

Med mycket kärlek och värme!
//Mella

KURSER PÅ CHANDRA*KY
FRIGÖRANDE DANS
torsdagen den 2 april och fram till och med 14 maj kl.18.00.

Vecka 15 är det påskvecka och då är det uppehåll för KUNDALINIYOGA.

Kundaliniyoga onsdagen den 1 april och kommande onsdagar inställt tills vidare.

MAMMA FitCLUB pass är inställt tills vidare.

MAMMA FitCLUB på CHANDRA
Nu erbjuder jag Coreträning och funktionell träning för mammakroppen på CHANDRA!

Snart är det dags! Kursstart för Mama FitClub den 10 januari, coreträning för mammakroppen.

Jag guidar dig till hur du på ett lugnt och hållbart sätt får tillbaka din energi och styrka efter graviditeten.

Varje kurs är fyra tillfällen och kostar då 200 kr. Önskar du träna vid enstaka tillfällen kostar varje tillfälle 100kr.
Följ länken för anmälan: https://simplesignup-se/event/160725

NYTT SWISHNUMMER!
Hej! Jag har fått ett nytt nummer till Swish för betalningar av kundaliniyogakurser och drop in!

Swisha till 123 400 62 92

Kram!!//Mella

OM PARKERING!
Tänk på att det kan ibland vara svårt att hitta parkeringsplatser intill centret. Om det saknas lediga parkeringsplatser runt centret finns det gott om platser vid Sängjätten, minst 20 st. Det är bara 2 minuters promenad från parkeringen vid Sängjätten till centret. Gå in Bryggargatan 17-35 därefter genom en liten park mellan husen och så kommer du ut på lilla parkeringen vid centret på Korgmakargatan.