frigörande dans i mindfulness


Den frigörande dansen är motion för kropp och själ. Den kan vara så mycket: meditation i rörelse, härlig glädjedans, ett sätt känna in sin kropp och att hitta tillbaka till sig själv. Det finns inget rätt eller fel i den frigörande dansen, inga steg att följa och det går att dansa oavsett din ålder, din rörlighet, din kondition. I dansen får hela du plats, precis som du är.

Alla kan dansa, men det är bara du som kan dansa din dans!
I den frigörande dansen har du möjlighet att vända blicken inåt, att låta din kropp få leda dig. Din kropp är vis, den vet vad du behöver och genom att följa den i dansen blir du närvarande och fri att vara den du är.

Vi är så vana att ständigt vara uppmärksamma utåt, mot omvärlden och att ta in stora mängder av information. Då kan det vara svårt att samtidigt känna av sig själv. I dansen får du den möjligheten. Därför dansar du ofta med slutna eller halvslutna ögon, för att träna uppmärksamheten inåt.

Den frigörande dansen handlar om att låta kroppen leda dig – att ge den din uppmärksamhet – och när du gör det får kroppen möjlighet att förlösa spänningar och lagrade känslor. Dansen renar och leder hem – ända hem till nuet och till vårt naturliga tillstånd av glädje.

Praktiskt går det till som så att inspiratören (ledaren) väljer musik och kommer med förslag, dvs hon/han leder/inspirerar gruppen och du leder dig själv. Ofta börjar vi med en kroppsdans, där du får möjlighet att ge dina kroppsdelar extra uppmärksamhet och på ett lekfullt, lyssnande sätt bli varm i kroppen. Sedan följer rörelserytmerna, som bl.a. hjälper dig att vidga dina rörelsemönster.

Dansen avslutas oftast med en avslappning och du rekommenderas alltid att dricka mycket vatten när du dansar.

Frigörande Dans är
Glädje och frihet,
kraftfullt och härligt
men också stilla och avslappnande
- som en meditation i rörelse!

Ledare är Anne Hargeson, frigörande dansinspiratör utbildad vid Frigörande Dans Akademin. Har du frågor, ring mig gärna på 070-625 66 93.

CHANDRA*KY VT22
Aktuell information angående rekommendationer och bestämmelser gällande Covid.


UPPHÅLL KUNDALINIYOGA HT22
Onsdasgen den 21 september
Tisdagen den 27 september

VÄLKOMMEN TILLBAKA!
KURSER PÅ CHANDRA*KY HÖSTTERMIN 2022
Se SCHEMA för mer information:

* Måndagar
kl.16.45-18.00 MEDIYOGA
kl.18.30-20.45 MINDFULNESS

* Tisdagar
kl.17.00-18.15 KUNDALINIYOGA
kl.19.00-20.15 YINOCHYANG YOGA

* Onsdagar
kl.16.30-18.00 KUNDALINIYOGA
kl.18.30-20.00 YINYOGA

* Torsdagar
kl.17.15-18.45 FRIGÖRANDE DANS
kl.19.15-20.30 YINYOGA

* Söndagar
kl.17.00-18.15 YINYOGA

För mer information och anmälan kontakta respektive lärare.
Anmälan för Kundaliniyoga här

Varmt välkommen!
Anette, Anne, Jessica, Liselotte, Patrik, Therese och Mella

OM PARKERING!
Tänk på att det kan ibland vara svårt att hitta parkeringsplatser intill centret. Om det saknas lediga parkeringsplatser runt centret finns det gott om platser vid Bryggargatan, minst 20 st. Det är bara 2 minuters promenad från parkeringen till CHANDRA*KY. Gå in Bryggargatan 17-35 därefter genom en liten park mellan husen och så kommer du ut på lilla parkeringen på Korgmakargatan.