ishnaan


Ishnaan är en form av hydroterapi, en behandlingsform där man använder vatten för att stärka kroppen och öka välbefinnande. Den allra enklaste formen av hydroterapi är att duscha i kallt vatten. Det har enligt vetenskapliga undersökningar visat sig stärka inmmunförsvaret och öka blodcirkulationen i hela kroppen. I Kundaliniyoga rekommenderas att duscha kallt varje morgon innan man gör yoga. Det är en gammal yogisk tradition som anses stärka kroppen och psyket, ge energi och öka ens utstrålning. Ordet ish betyder sjukdom eller svaghet och ordet naan betyder existerar inte eller tar bort. Ishnaan betyder således det som tar bort sjukdomar och svagheter.
Före kallduschen masserar du in hela kroppen med en naturlig olja. Använd mandelolja som är bra för huden och nervsystemet. Om du är kvinna tar du på dig ett par shorts för att skydda höftbenen, nerverna på lårens insida och underlivet mot plötsliga temperaturförändringar. Sedan är det bara att ta mod till dig och gå in i duschen några sekunder medan du masserar kroppen. Gå in och ut ur duschen 4-5 gånger och stanna kvar under den kalla vattnet lite längre för varje gång. För kvinnor rekommenderas speciellt att massera brösten för att öka blodcirkulationen. Under menstruation och graviditet skall kvinnor inte duscha i kallt vatten. Det är inte heller bra att tvätta håret i kallt vatten. Kroppen blir snabbt varm igen efter duschen och man känner sig pigg och klar i huvudet. Dessutom blir huden väldigt mjuk och fin.
(Texten ur "Kundaliniyoga för hälsa, livskraft och självkännedom"
av Wiveca Hjalmarsson)



VI FORTSÄTTER MED YOGA OCH DANS!
En ny Kundaliniyogakurs startar tisdagen den 6:e april, 8 veckor.
kl.17.00-18.30. FULLT

Vi har även startat Yingyoga för Gubbar med Anette, båda Anettes kurser på onsdagarna.
Frigörande dans med Anne på torsdagarna.

Kontakta respektive kursledare om du är interesserad. Det gäller fortfarande bara fem deltagare i lokalen men finns det fler deltagare kan de kanske starta en grupp till!

Varmt välkommen!


ATT FORTSÄTTA TA ANSVAR...
Situationen med Covid 19 fortsätter och den kommer att fortsätta längre till. Vi måste anpassa oss till tiderna vi lever i och hitta formerna och strukturerna som inrymmer de gällande restriktioner och tar hänsyn till både din och min säkerhet. Och samtidigt ha möjlighet att ta hand om den egna välmående genom att kunna ha möjligheten att ta hand om både vår fysiska kropp och vår mentala hälsa.

Jag har funderat och funderat... och fundera igen, på hur jag ska kunna fortsätta att ha yogan för dig som vill göra yoga med mig. Min övertygelse är att jag vill lära ut yoga med dig i rummet, jag vill känna och kunna läsa av energin i rummet, anpassa, förändra, pusha och stoppa... jag är inte en förespråkare av yoga online.

Vi fortsätter att ta ansvar och med yoga och Frigörande Dans i små grupper.

SMS:a om du vill och kan vara med på någon av kurserna!

Vi ses på ett eller annat sätt!

Massa kramar!//Mella


OM PARKERING!
Tänk på att det kan ibland vara svårt att hitta parkeringsplatser intill centret. Om det saknas lediga parkeringsplatser runt centret finns det gott om platser vid Sängjätten, minst 20 st. Det är bara 2 minuters promenad från parkeringen vid Sängjätten till centret. Gå in Bryggargatan 17-35 därefter genom en liten park mellan husen och så kommer du ut på lilla parkeringen vid centret på Korgmakargatan.